هوش مصنوعی جای کارشناسان تازه‌کار را می‌گیرد

هوش مصنوعی جای کارشناسان تازه‌کار را می‌گیرد

بیش از یک‌سوم شرکت‌ها قصد دارند هوش مصنوعی را جایگزین کارشناسان تازه‌کار کنند.

گزارش شرکت مشاوره‌ای کورن فری (Korn Ferry) هشدار می‌دهد که اگرچه کاهش استخدام نیروهای تازه‌کار و مبتدی ممکن است در کوتاه‌مدت موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها شود، اما قطع این مسیر می‌تواند تربیت مدیران ارشد آینده را در بلندمدت با بحران مواجه سازد.

بر اساس گزارش ۲۸ اکتبر شرکت بین‌المللی کورن فری، بیش از ۴۰ درصد شرکت‌ها قصد دارند هوش مصنوعی را جایگزین مشاغل کنند. این جایگزینی عمدتاً در بخش‌های عملیات و پشتیبانی (۵۸٪) و مشاغل مرتبط با کارشناسان تازه‌کار و مبتدی (۳۷٪) متمرکز است. بااین‌حال، این گزارش هشدار می‌دهد که اگرچه حذف نیروهای تازه‌کار ممکن است تا سال‌های ۲۰۲۶ و ۲۰۲۷ موجب صرفه‌جویی در منابع مالی شود، اما قطع این مسیر تربیتی در آینده نزدیک بحران کمبود مدیران کارآمد و خبره را به دنبال خواهد داشت.

«جین مک‌دونالد»، مدیرعامل بخش برون‌سپاری فرآیندهای جذب در شرکت کورن فری، تأکید کرد: «با گسترش هوش مصنوعی در نیروی کار که به عنوان یک همکار عمل می‌کند نه صرفاً یک ابزار مدیران باید به دقت موازنۀ بین نوآوری و پرورش نسل آیندۀ مدیران را بسنجند.»

گزارش کورن فری هشدار می‌دهد که رقابت برای خودکارسازی پروژه‌ها، از لحاظ مدیریت و رهبری، چالشی برای متخصصان جذب استعداد ایجاد کرده است. بر اساس گزارش اخیر لینکدین، از یک سو مدیران عامل بیش از گذشته بر متخصصان جذب برای پر کردن شکاف مهارتی و پرورش نیروی کار آینده تکیه می‌کنند و از سوی دیگر، هوش مصنوعی در حال حذف نقش‌های نیروهای تازه‌کار و بستن مسیر کلیدی برای جذب و پرورش مدیران خبرۀ آینده است.

تنها ۱۱٪ از مدیران مسئول جذب استعداد اعلام کردند که مدیران ارشدشان برای هدایت سازمان در گذار به هوش مصنوعی آمادگی کامل دارند. برای مقابله با این چالش و همسو کردن اجرای هوش مصنوعی با اهداف مدیریت ارشد، یکی از اولویت‌های کلیدی، کمک به مدیران ارشد برای انتقال مؤثر رویکردها و چشم‌اندازهایشان به تمامی کارکنان است.

یافته‌ها نشان می‌دهند مدیران مسئول جذب استعداد باید اطمینان حاصل کنند که تیم‌هایشان از هوش مصنوعی به طور مؤثر بهره می‌برند. با این حال، گزارش لینکدین نشان می‌دهد که تنها یک‌سوم متخصصان جذب در آمریکا و بریتانیا اعلام کرده‌اند تیم‌هایشان توانایی تلفیق مهارت‌های انسانی و هوش مصنوعی برای پیشبرد استراتژی‌های همسو با اهداف شرکت‌هایشان را دارند.

گزارش کورن فری بر نکته‌ای آشنا نیز تأکید می‌کند: با وجود سلطه هوش مصنوعی بر تیتر خبرها، ۷۳٪ از مدیران مسئول جذب استعداد، مهارت تفکر انتقادی را همچنان اولویت اول خود در ارزیابی داوطلبان می‌دانند. سازمان‌ها به دنبال کارمندانی هستند که بتوانند خروجی هوش مصنوعی را ارزیابی کرده، نقاط ضعف آن را شناسایی کنند و در مواقع لازم، نتایج آن را تصحیح یا بازبینی نمایند.

عمق بحران: کمبود آمادگی نیروهای تازه‌کار

واقعیت‌های موجود در بازار کار نیز این چالش را تشدید می‌کند. بر اساس گزارش سپتامبر شرکت جنرال اِسمبلی (General Assembly)، کمتر از یک‌چهارم معاونان شرکت‌های آمریکایی، نیروهای تازه‌کار را «کاملاً آماده» برای کار می‌دانند و نزدیک به یک‌سوم معتقدند این نیروها «عملاً آماده نیستند.» در حالی که مدیران شرکت‌ها معتقدند مسئولیت اصلی آموزش بر عهده خود کارکنان است، مدیرعامل جنرال اِسمبلی هشدار می‌دهد که با تأثیر روزافزون هوش مصنوعی بر مشاغل سطح پایه، کارفرمایان مسئولیت دارند در آموزش نسل آینده سرمایه‌گذاری کنند؛ در غیر این صورت به زودی با کمبود جدی مهارت‌ها مواجه خواهند شد.

منبع: www.constructiondive.com

logo-area